Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

Hogy is van ez? 34. Milyen is az "Év motorja". BMW N54B30

1949-ben az USA-beli Motor Trend magazin választotta meg először "az év autóját" (Car of the Year), ez az esemény azóta minden évben bekövetkezik. Más-más autókat választanak a nagy vízen túl, és Európában. A címet elnyerni rangot ad, nagyon jól mutat a reklámokon, eladhatóbbá, vonzóbbá teszi a terméket.

Bár nincs akkora felhajtás körülötte, van ám Engine of the Year ("Év motorja") díj is, ami szintén rangos kitüntetésnek számít.

A BMW szinte követhetetlen számú motorjának egyike a N54B30 kódszámú. Nem egészen friss darab, az (akkor) új BMW 335i coupe-ban 2006-ban jelent  meg, s mindjárt el is nyerte az "Év motorja" díjat.

A motort számos más modellbe is beépítették, ilyenek a BMW 135i, Z4, 535i, X6, 740i.

 

Néhány adat:

A közvetlen befecskendezéses soros, hathengeres motor lökettérfogata 2,979 liter, hengerenként négy szelepes. Furat: 84,0 mm, löket 89,6 mm, kompresszió viszony: 1:10,2. Három teljesítményszinten volt elérhető: 306, 330 és 340 lóerő, a maximális nyomaték 400 vagy 450 Nm. A motor két Mitsubishi TD-03 10TK3 turbófeltöltőt kapott ("twin-turbó").

A motoron hiába keressük a BMW szokásos Valvetronic rendszerét, és a kipufogó sem rejt problémás nitrogén-oxid tároló katalizátort, vagy NOx-szondát.

Mint említettük, az erőforrás kiérdemelte az Év motorja címet, a kitűnő motorparaméterek adottak. Ez persze önmagában még messze nem jelenti azt, hogy a motor hosszú távon hibátlanul, megbízhatóan teszi a dolgát. (Elég az Év autója címmel díjazottak listáját végigfutnunk, egészen gyengén teljesítő, megbízhatatlan típusokat is fogunk találni.)

A BMW N54B30-as motorjainak jó része túl van a kétszázezer kilométeren, nem egy a fél millión is, így már vannak gyakorlati tapasztalatok a motor gyenge pontjairól. Ezek közül mutatunk be néhányat.

Mindjárt az elején: a közvetlen befecskendezés szokásos nyűgje. Mint számos helyen érintettük, a szívószelepek korom/koksz lerakódása a rendszer sajátossága.

 

Szerencsére ennél a motornál nem kell feltétlenül lebontani a szívósort a szívószelepek állapotának vizsgálatához, az endoszkóp segít. A 155e km-es motor szívószelepein már jelentős lerakódás látható. Ez nem jó hír, előbb-utóbb (inkább előbb, mint utóbb) a hengerfejet szét kell szedni, ami jól látható összeg. A "megbontás nélküli" eljárás sem kifejezetten aprópénz.

 

A következő neuralgikus pont: befecskendező porlasztók. A BMW a motortípus esetében már két módosításon is túl van. Ehhez képest a motorban két első generációs, és négy "javított kiadású" piezoporlasztó dolgozik, a legutolsó verzió (13538616079) nem képviselteti magát.

 

Hat új befecskendező porlasztó beépítése lenne indokolt, ami rendes költség. Az alsó fotón a motorcsalád egy kisebb tagjának piezo injektora szerepel.

 

Turbó(k)

Kutya bajuk, (most) éppen szépen dolgoznak. Amiért említésre kerültek, az a nem elhanyagolható tény, hogy az egyik feltöltő már megadta magát (!), újra cserélték korábban. Ilyen km. állás mellett ez elég szokatlan (és: fájdalmas) történet.

 

Trafók

A motortípuson belül gyakori probléma, a hibafeltárásuk viszont annál nehezebb. Előfordul, hogy százból csak egy égés "marad ki", a motorvezérlő rendszer által felkínált járásegyenletesség vizsgáló (smooth running) paraméterek figyelése közben így nagyon nehezen vehető ki az egyszeri kiugrás. Ilyen esetekben az oszcilloszkóp célzott használata hozhat megoldást: a főtengely fordulatérzékelő jelének kiértékelése közelebb vihet ahhoz, hogy melyik hengerben történt a kimaradás, a többi a szerelő dolga: innentől nekünk kell a hiba pontos okát felderítenünk.

 

Esetünkben egy trafó cserére szorult, ami a motortípus esetében nem ritkaság, jó hír viszont, hogy az alkatrész nem különösebben drága.

 

Ez a motor sokat nyújt. A 306 Lóerős 335i álló helyzetből 5,5..5,7 mp alatt van százon, ami több, mint elég, ezt gyakorlatból is tudjuk. Élvezetes vezetést biztosít, még annak is, aki hozzászokott a "tökös" autókhoz. Ráadásul ez a motor a kisebb 135i-be építve a százas sprintet 5,2..5,3 mp alatt tudja (váltó típustól függő, gyári értékek), ami már szinte a vérbeli sportautók gyorsulási értékeit súrolja.

Igen, ez a motor vitathatatlanul sokat nyújt, de sokat is kér. Mint a legtöbb hasonló közvetlen benzines motor, akad néhány olyan típushibája, melyek elhárítása, szakszerű javítása jelentős kiadással jár. Vegyük figyelembe: a például szolgáló, nagyon szép állapotú 335i (hihetően) eddig mindössze 155ezer kilométert futott, ennek ellenére a meghibásodott motoralkatrészek száma nem kevés, a javításuk költsége elég barátságtalan. Ezen kívül néhány más, ilyen típusú motorra is van rálátásunk, a leírtakon kívül jellemző a vízpumpa, üzemanyag szivattyú, olajszűrő ház meghibásodás. A sort a BMW-re szakosodott szervizek bizonyára még bőven tudnák folytatni.

Bár írásunk alapvetően a motor megbízhatóságával foglalkozik, azért érdemes ránézni az alábbi két fotóra is....

Hogy a kék-vörös színpárosítás szerencsés-e, az egyéni ízlés kérdése. De hogy az autó összességében nagyon ütős, az nem lehet vitás.

 

 

 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu