Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

A befecskendező szelepek

A befecskendező szelepek témaköre olyan szerteágazó, hogy önálló oldalt nyitottunk e témában. 

A K-, illetve KE Jetronic befecskendező rendszerek esetében nincs elektromos csatlakozó a szelepeken. A szelep nyit, amikor a benzin nyomása a szeleptűt megemeli. Ezek a szelepek működés közben magas frekvencián rezegnek, próbapadi vizsgálatkor ez egy jellegzetes hanghatást (is) eredményez. 

injektor, befecskendező szelep

A K-KE Jetronic rendszer befecskendező szelepének elszennyeződése a benzin belépő oldalon. Az elszennyeződés a szeleptű és a szelepház közé kerül, akadályozza a szelep korrekt zárását. Ilyenkor "bepisil" a szelep, a motor leállítása után kiürül a mennyiségelosztót a befecskendező szeleppel összekötő cső, aminek eredménye a nehéz újraindíthatóság. Súlyos elszennyeződés esetén szinte nullára csökkenhet az áteresztett üzemanyag mennyisége. 

Szinte technikatörténeti emlék: a Kugelfischer folytonos befecskendezést a '60-as, '70-es években alkalmazta pl. a Porsche, a BMW, a Lancia, a Peugeot. A rendszerhez a befecskendező szelepek gyártását később a Bosch vette át (képünkön is ez látható) Nyitónyomásuk 30-38 bar, vizsgálatuk némileg körülményes.

kugelfischer

Egy szép porlasztási képet mutató Kugelfischer befecskendező szelep.

injektor, befecskendező szelep

A szakaszos rendszerekhez kialakított benzinbefecskendező szelepeknek minden esetben van egy kétpólusú villamos csatlakozójuk. Amikor ezen keresztül a szelep belsejében lévő tekercs áramot kap, a szeleptű felemelkedik (kb. 0,1 mm-rel) az ülésről, és a nyomás alatt álló üzemanyag a szívócsőbe kerül. A tű emelésének igen alacsony értéke magyarázatul szolgálhat a rendkívül szigorú gyártástechnológiai előírásokra. A méretek szemléltetéséhez segítséget ad fotónk, a golyóstoll vége jó összehasonlítási alap. A négy "tűzontó fecskendő" furat átmérője kb. 0,10-0,12 mm. A szeleptű nyitása illetve zárása igen rövid időt vesz igénybe. 

befecskendező szelep tisztítás, injektor tisztítás

Jó néhány befecskendező szelepet megvizsgáltunk, mennyi is az az "igen rövid" nyitási idő? A vizsgálatot korábban az tette időszerűvé, hogy egyes bioetanol átalakító szettek egyik korrekciós tényezője a befecskendező szelepek nyitási késedelme (holtideje). Maga a vizsgálat eszközigényes ugyan, de egyszerű: nulláról nagyon kis lépésekben emeljük a befecskendezési időt, vizsgáljuk, mikor kezdi el a szelep a szállítást, a képen látható esetben a befecskendező szelep alá helyezett papíron mikor jelenik meg az első permet. Összességében 0,5...0,9 ms körüli értékek adódtak. 

injektor áram, befecskendezési idő

Egy befecskendező szelep áramfelvételi diagramja. A felfutó ágon megfigyelhető egy kis "lépcső", a szelep tulajdonképpen nyitási időpontja. Ez esetünkben a 0 és 1 ms között van. Jól megfigyelhető a közel exponenciális áramnövekedés, amit a szelep induktív jellege okoz. További módosító tényező lehet az ECU végfokozata, a tekercs, az alkalmazott technikától függően tehát egy befecskendezési áramfelvétel másképpen alakulhat a különböző motorvezérlő rendszerekben. 

befecskendező szelep tisztítás, injektor tesz

Egy saját innovációt mutat a képünk. A képen "A"-val jelölt doboz egy általunk készített elektronika, mely a befecskendező szelepek vizsgálata során két speciális helyzetben nyújt nagy segítséget. Az egyik a néhány sorral korábban már említett nyitási késedelem vizsgálat. Ilyenkor az autóból kiépített összes szelepet meghajtva, a befecskendezési időt folyamatosan növelve megfigyelhető, ha egy szelep korábban, vagy később nyit a többitől.

A másik az úgynevezett áramkorlátos befecskendezés létrehozása. Ez jellemzően nagyon kis ellenállású injektoroknál (pl. közvetlen benzinbefecskendezők) hasznos funkció. Itt az alacsony ellenállásnak köszönhetően jóval gyorsabban nyit a szelep, azonban a rajta átfolyó áramot huzamosabb ideig nem bírná és tönkremenne. Ilyenkor gyakorlatilag a befecskendezési impulzus két részre osztva jelenik meg: egy nyitóáram, majd ezt követően a szelep nyitva tartására szolgáló rövid tartóimpulzusok. Ezek összessége a befecskendezési idő.

A képen "B"-vel jelölt dobozka egy végfokozat.

Kialakításukból adódóan is elkülöníthetőek a központi befecskendezés szelepei (ezen az oldalon a 4. fotó) a hengerenkéntiektől. Meghibásodás esetén ügyeljünk arra, hogy nem szabad vaktában szelepet cserélni, ki mit talál a fiók alján. A geometriai méreteknek értelemszerűen azonosnak kell lenni, a szelepek ellenállása meg kell hogy egyezzen (!), időegység alatti szállítási teljesítményükben nem lehet számottevő eltérés, esetenként a speciális gyári előírásoknak meg kell hogy feleljen (pl. szóráskúp szöge, kilépő furatok száma, stb.). 

injektor szállítás, befecskendező szelep hiba

Az egyik "főbűn" amit ebben a témakörben sokan elkövetnek. A nyíllal jelölt szelep szemmel láthatóan (is) eltér a többi háromtól, szállítása mintegy 30%-kal marad azok alatt. Ez a henger szegénykeverékes üzemben fut, annak minden hátrányával. Ekkora eltérés már egyenetlen járást, teljesítménycsökkenést okoz, amit vezetés közben nem lehet nem észrevenni. Ha mégis így marad, a motor ezt gyakran megtorolja, esetleg - mint ebben az esetben is - a dugattyú tetején diszkrét kis lyukat alakít ki, szelíd figyelmeztetésül a kocsi gazdájának: valami nagyon nincs rendben. "Olcsó" (...de a végén nagyon drága!) javítás, bontóból becserkészett ellenőrizetlen szállítású befecskendező szeleppel, zsenge szaktudású javítóval. 

Képünkön kiszerelt befecskendező szelepek vizsgálata látható. A rendszer üzemi nyomásának megfelelő nyomás alá helyezve mérjük az áteresztett üzemanyag mennyiségét, és a sugárképet. 

Mivel befecskendező szelepek / befecskendező porlasztók vizsgálata szinte mindennapi feladat vállalkozásunknál, célszerű volt saját fejlesztés keretein belül létrehozni egy olyan műszeregységet, ami speciálisan ennek a feladatnak az ellátására szolgál, képünk ezt mutatja. 

A fejlesztés során több szempontot kellett figyelembe vennünk. A legfontosabb a korszerű porlasztók vizsgálatának szükségessége volt. A mai porlasztók alacsony ellenállása miatt olyan rendszert építettünk, amely probléma nélkül képes még állandó üzemben is 30-40 Amper leadására. 

A képünk alsó részén látható műszercsoporttal gyakorlatilag bármilyen frekvenciával, kitöltési tényezővel tudunk tesztelni injektorokat, vagy bármilyen más beavatkozó elemet, legyen az egy EGR szelep, vagy pl. egy töltőnyomás szabályzó szelep. A beépített oszcilloszkóp segítségével a jelforma beállítása egyszerű, és a kapott áramalak is megfigyelhető. Műszercsoportunk legfiatalabb tagja (kék LCD panellel) egy saját fejlesztésű kis programozható készülék, amely akár nullmennyiség megfigyelésére alkalmas jelet is elő tud állítani. 

direkt befecskendezés, fsi, tfsi, gdi, közvetlen befecskendezés, injektor

A befecskendező szelepek fejlesztése folyamatos. A fotón felül egy közvetlen befecskendezéses BMW motor piezo befecskendező szelepe látható, mely nagyon hasonló a Common Rail dízelmotorok befecskendező porlasztóihoz. 

A hagyományos és a piezo szelepek méretarányai szembetűnőek. 

injektor szállítás, befecskendező szelep szállítás

A diagramon egy közel 150,000 km-t teljesített Bosch befecskendező szelep (0 280 150 804) tisztítás előtti percenkénti üzemanyag szállítását mutatja a nyomás függvényében. (A diagram készítésénél 3 mérés átlagát vettük alapul. A mérések szervízkörülmények között történtek, nem laboratóriumban, ezért némi mérési hiba nem kizárt.) A gyár által megadott elvárt szállítás értékét az adott üzemanyag nyomáson kékkel jelöltük. Látható, hogy a használt, de még látványos hibát nem okozó szelep szállítása bő 10 %-kal marad el az elvárt értéktől. Optimális esetben a szakszerűen tisztított szelep visszanyeri az újkori, megadott szállítási értéket. 

Más szempontból sem érdektelen a fenti diagram. Megfigyelhető az üzemanyag szállítás jelentős növekedése a nyomás emelésének következtében. A motorteljesítmény növelés egyik első lépcsője éppen ezért az üzemanyag nyomás emelése. Ha ez nem elég, akkor cserélhetjük eleve nagyobb szállítási teljesítményűre a befecskendező szelepeket, ami már esetleg indokolttá teheti a nagyobb teljesítményű üzemanyag szivattyú beépítését. 

Gyakorisága miatt indokolt a befecskendező szelepek tisztítása témát pár sor erejéig érinteni. 

Mikor van szükség a szelepek tisztítására? 

Ha a gyár által megadott értékhez képest lecsökken a szállítása, ha nem megfelelő a sugárképe, ha nem zár le a szelep megfelelően. 

Az alkalmazott tisztítási eljárástól és a felhasznált tisztítófolyadék összetételétől, valamint annak töménységétől nagyban függ a tisztítás eredményessége. Nem minden szeleptisztítási mód ajánlható feltétel nélkül. Természetesen a legkorszerűbb berendezés, a leghatékonyabb tisztítóanyag felhasználása mellett sem garantálható minden esetben a tisztítás eredményessége. Tapasztalataink szerint K, K-lambda, illetve KE Jetronic rendszerek esetén kizárólag a kiszerelt állapotban történő tisztítás hozhat eredményt. 

Figyelem: a tisztítófolyadékok túlnyomó része kiemelten tűzveszélyes, és / vagy erősen maró hatású! 

A legegyszerűbb, közkedvelt módszer semmi megbontást nem igényel, az üzemanyagtartályba töltik a tömény tisztító folyadékot, amiből nagyon sokféle van forgalomban. Ezt a módszert nem alkalmazzuk, mert némelyik anyag rendkívül "hatékony", onnan is leoldja a szennyeződést, ahonnan nem kellene, pl. a tankból előremenő acélcső belsejéből. Nem mindegy, hogy mennyi benzinhez adagolnak egy flakon injektor-tisztítót. Többször előfordult, hogy túl töményre sikeredett elegy megtámadta a befecskendező szelepek finom műanyagszűrőit. Fiatal autóhoz nemigen kell, korosabbnál gyakran több kárt okozunk vele, mint hasznot. 

Megbontással jár az a módszer, amikor a visszafolyó vezetéket (ha van) lezárjuk, az üzemanyag szivattyú relét eltávolítjuk, és a motort egy nyomás alatti tartályban lévő speciális folyadékkal járatjuk. A nyomás az adott befecskendező rendszernek megfelelő értékre állítható. Előnye, hogy a tisztítófolyadék kizárólag az elosztócsővel (ha van ilyen) és a befecskendező szeleppel / szelepekkel érintkezik. Hátránya, hogy a tisztítás eredménye csak közvetve érzékelhető. Gyakran végzünk tisztítást ily módon, aminek az előkészítését a képen is láthatjuk. 

befecskendező szelep tisztítás, injektor tisztítás

Ez a módszer is odafigyelést igényel, nem mindegy, hogy milyen tisztítóanyagot használunk, és milyen töménységben. Akár kárt is okozhatunk. 

befecskendező szelep tisztítás, injektor tisztítás

Az azóta már önállóságát vesztett német Tunap megoldása volt: a flakonban nyomás alatt tartott tisztító folyadék nyomáscsökkentő szelepen keresztül csatlakozik a befecskendező rendszerhez. Hosszú ideig alkalmaztuk ezt az eljárást, bár a különböző rendszerekhez történő csatlakoztatás nem mindig volt problémamentes. Az ilyen - és hasonló - eljárás fokozott elővigyázatosságot igényel. 

A legtöbb munkával járó, de a legjobb eredményt hozó megoldás kétségkívül a befecskendező szelepek kiszerelésével érhető el. 

Ez sokszor egyszerű művelet, de előfordul, hogy hosszú időt felemésztő sziszifuszi munka. Kiszerelés után tudunk mérni üzemi nyomáson időegység alatt átfolyó mennyiséget, vizsgálhatunk sugárképet, tömörzárást. A nem megfelelően teljesítő szelep/ek alapos tisztítása után ismét mérünk, a kapott eredmény összevetjük a gyári előírással. Ez közvetlen, megbízható mérés, amit visszaigazol beépítés után a jármű megváltozott dinamikája, és a gázelemzés értéke/i. Az egyre terjedő ultrahangos tisztítás is ebbe a kategóriába tartozik. 

befecskendező szelep tisztítás, injektor tisztítás

Központi befecskendező egység kiszerelt állapotban történő vizsgálata.

"Ócsó kínai". A Mostplus M02A80 típusjelű, Kínából származó befecskendező szelepeket a "boldog" vevő -szerencséjére- beépítés előtt megvizsgáltatta. Már ránézésre sem bizalomgerjesztőek: a tömítőgyűrűk sorjásak, a szelepek külső műanyag héja is sorjás, durva. Ez még beleférne. Az már nem, hogy a négyből mind a négy becsöpög, beépítése erősen ellenjavalt. Sovány vigasz, hogy a szállított mennyiség tűréshatáron belül van.

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu