Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

Hogy is van ez? 14. Istennők születése, Citroen DS 19, DS 21

Az autógyártás eddigi történetében kevés akkora horderejű esemény történt, mint a Citroen DS 19 bemutatása a Párizsi Autószalonon, 1955 októberében. 

Ezzel a modellel a Citroen szinte teljesen átrajzolta a korszerű autókról akkoriban alkotott képet. Addig soha nem látott formai megoldásokkal, innovációk tömegével kápráztatták el a nagyérdemű közönséget, és az emberek ? szerencsére - nyitottak voltak a merőben újra. 
Már a kiállítás legelső napján 12,000 megrendelést gyűjtött be a Citroen az Istennőre. 

Gyakran, okkal említik: megelőzte a korát. És nem is kicsit... 
Járt utat járatlanért el ne hagyj - tartja a népi bölcselet. Ezzel a típussal a Citroen olyan messzire került a kitaposott utaktól, amennyire csak lehet. És bejött nekik.


A DS 21 színrelépési ideje: 1966. Többféle motorral került ki a gyárból, a DX3 motorkódú, 2,2 literes volt a csúcsverzió, 1969 és 1972 között gyártották. Az OHV motor elektronikus befecskendezéssel bírt, 125 LE maximális teljesítménnyel. Ma egy ekkora tömegű autó, ilyen motorteljesítménnyel alulmotorizáltnak számít, de a '70-es évek elején ez nem így volt. A Mercedes Stromberg karburátoros 2,3 literes motorja pl. 110 LE teljesítményt adott le. (Gyártásban: 1973-75) 


 

Hozzánk most egy ilyen példány került. Érdekességként szenteljünk néhány sort és pár fotót az Istennőnek. Merthogy a DS típusjel így is értelmezhető, a két kiejtett betű ezt jelenti. 

 

 

A "kanyarkövető fényszóró" ma nagy sláger. Mint köztudott, más megközelítésben létezett már közel fél évszázada is. Mechanikus működtetéssel ugyan, de működött, "ki volt találva". Persze, balra fordulásnál a baloldali kanyarkövető fényszóróé a főszerep. 



 

A hidropneumatikus felfüggesztés néhány eleme. Három legyet egy csapásra: ugyanaz a hidraulikafolyadék működteti a kormányzás-, és fékrásegítést is. A Citroen már közel hatvan éve cizellálja, csiszolgatja ezt a technikát. A kezdetek gyermekbetegségei már rég múltidő, mára egy megbízható, kiforrott rendszer a franciáké. 


 

Ebbe a C5-be még szériában építették be a sok fejlesztési lépcsőt megélt rugózást HidrActive3 néven. Az utódban ez már csak felárért kapható. 


 

Csak el ne tévedjünk a DS-ben... a bal szélső pedál a rögzítőféket működteti. De hol a fékpedál?? Az nincs. Van helyette fékgomba. Meg lehet szokni. 


 

Keretnélküli ajtók, a szinte Citroen védjegynek számító egyküllős kormány. 


 

Szerelhetőség? Ez már akkoriban sem volt szempont a Citroennél. Mai szemmel irígylésre méltó, táncparkettnyi hely a motortérben, de azért gondos szerkesztéssel csak elérték, hogy a gyertyacserékhez, kompresszió méréshez le kelljen szerelni a szívósort. Ha ez megtörtént, egy speciális gyertyakulccsal lehet a speciális gyertyákat kiszerelni. A DS 19, DS 21 érdemei előtt mélyen meghajlunk, de szerelni nem nagyon szeretjük. 

Most néhány szóban az üzemanyag ellátó rendszerről. 
A "D-Jetronic" egy korai, szakaszos befecskendező rendszer megnevezése. Az ötletgazda eredetileg a Bendix volt, akitől a Bosch megvásárolta a licenszet, és továbbfejlesztette azt. 

A hatvanas években kifejlesztett befecskendező rendszer nem tartozik ugyan a legbonyolultabbak közé, azonban egy-két részletmegoldása miatt a viszonylag nehezen diagnosztizálhatóak közé soroljuk. Mindössze néhány gyártó építette be csekély számú (jellemzően: egy-két) modelljébe, a Citroen mellett pl. a Jaguár, a Volvo, a Saab, a BMW, a MB. Összességében tehát nem volt egy elterjedt üzemanyag-ellátó rendszer korábban sem, idehaza legfeljebb néhány tucatra tehető a még úton lévő D-Jetronic rendszerrel szerelt autók száma. 

Az elektronika hőskorából származó vezérlőegység mérete, belső felépítése igazi egzotikumnak számít, és igen sok hiba forrása. Semmi digitális technika, kizárólag analóg alkatrészeket találunk a fedél alatt. 


 

A tiszteletet keltő méretű és tömegű ECU-t két vaskos fémpánt tartja a helyén az anyósülés előtt, normál esetben persze takaróidom alatt lapul. Tőle jobbra -ki nem találnánk, ha nem ismernénk- a motortértető jobb oldali reteszelést kioldó kallantyú. Merthogy kettő van belőle, "pour plus de sureté", úgyhogy kéretik szerencsétlen motortértetőt nem feszegetni a szokásos baloldali retesz oldása után. 

Érdekes a fojtószelep-kapcsoló megoldása, ez ugyanis inkább a ?dúsító kapcsoló” funkciót veszi át: gázadásra jellemzően 10 jelváltás történik, míg gáz elvételnél a kapcsoló nem aktivizálódik. 


 

1: Alapjárati megkerülő szelep, 2: fojtószelep kapcsoló 3: hidegindító szelep 

A hidegjáratási ? hidegindítási üzemekben a plusz levegő és üzemanyag bejuttatásáért az L-Jetronicnál megszokott hidegindító szelep ill. pótlevegő-tolattyú felel. 


 

Rengeteg problémát okoz a MAP-szenzor: a ?transzformátor üzemben” működő egység vizsgálata oszcilloszkóppal igen nehézkes. A vezérlőegységtől érkező impulzusok a szekunder oldalon a szívócső nyomásától függő feszültségként köszönnek vissza, a jelek kiértékelése - hogy az megfelel-e egy jó szenzortól elvárhatónak - szinte lehetetlen. 


 

A fontosabb beállítási adatok még elérhetőek (pl. Autodata). Az előírt CO érték alapjáraton nem kevesebb, mint 4 tf%. (Más kérdés, hogy -egyéb, D-Jetes típusoktól eltérően- ennél a motornál CO állítási lehetőség nincs!) Ha minden rendben van, a motor tisztességesen teszi a dolgát. A járásegyenlőtlenségi vizsgálat szimpatikus értékeket mutat: a leggyengébben teljesítő henger sem lóg ki túlzottan a sorból. 


 

Matuzsálemi korú és még mindig "húz". 

Azt korántsem állíthatjuk, hogy a DS minden egyes innovációja, ötlete kiállta volna az idők próbáját. 

Abban viszont szinte minden szakember egyetért: az időtlen szépségű DS mérföldkő az autógyártás történelmében. 


HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu