Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

Hibakód olvasás, törlés

Diagnosztikai műszerek sokaságával rendelkezünk, gyakori kérés felénk is az "olvassuk ki a hibát". Ennek természetesen örömmel teszünk eleget, ha ügyfelünk konkrétan csak ezt szeretné. A dolog azonban általában nem ilyen egyszerű, a hibakódok általában nem mutatnak rá konkrét problémákra, legfeljebb egy gyors és egyszerű módszerrel képet kaphatunk arról, hogy "körülbelül" milyen irányban kéne a hibát keresni.

 

A hibakódok kiolvasása legtöbbször csak az egyik kezdő lépése a hibafeltárás folyamatának: a vezérlő rendszerek hibafelismerő képessége igen korlátozott, így a felmerülő problémák nagy részében a diagnosztikát más módszerekkel is folytatni kell. A hiedelmekkel ellentétben tehát a hibakód olvasás legtöbbször csupán egy része a szükséges vizsgálatsorozatnak. 

A korszerű irányítóegységek rendelkeznek hiba felismerő és hibakód tároló funkcióval, ami lehetővé teszi többek között a megfigyelt áramkörök és funkciók mért és referencia értékeinek állandó összehasonlítását. A határértéken kívüli értéket a vezérlő hibának minősíti. Amennyiben hibakód került a tárolóba, a műszerfalon található sárga, vagy piros színű hibajelzés, motorirányítási hiba esetén általában "CHECK ENGINE" / motorhiba jelző lámpa, MIL lámpa, EPC jelzés, "Abgaswerkstatt", "Depollution fault" vagy "Anti Pollution Fault"-jelzés, Opel esetében esetleg villáskulcs-szimbólum aktivizálódik. Újabb dízel rendszereknél gyakran az izzítás jelző fény világítása vagy villogása is utalhat emissziós vagy egyéb működésbeli problémákra.


Ilyen egyszerű lenne a hiba felismerése egy korszerű autónál? 

Sajnos, nem így működik a dolog. Amikor egy szerviz horrorisztikus összegek leszurkolásával megvesz egy komolyabb diagnosztikai eszközt, az a remény motiválja, hogy az új műszer bearanyozza az életét, a sok sunyi kis hiba felderítése mostantól fogva vasárnapi matiné utáni gyerekjáték lesz. A sokéves rutint, a nehezen megszerzett szaktudást azonban egyetlen műszer sem képes pótolni. 

Az ugyanis csak egy dolog, hogy van letárolt hibaüzenet, amit ki tudunk olvasni. A kiolvasott hibaüzenet viszont nem feltétlenül van köszönő viszonyban azzal, ami a tényleges hiba. 


Hibakód kiolvasás


Említenénk néhány példát. 

Tételezzük fel, hogy az üzemanyag szivattyú szállítási teljesítménye leesett, a rendszernyomás alacsonnyá vált. Evidens, hogy a benzinmotorunk szegény keverékkel fog üzemelni, a lambdaszonda jelvezetékén tartósan alacsony feszültség jelenik meg. Az ECU-nak - alapesetben - semmi információja sincs az üzemanyag nyomásról, a diagnosztikai műszer pedig az ECU hibatárolóját olvassa ki. Ha a szerelő vakon bízik méregdrága szerzeményében, és kicseréli a lambdaszondát, annak az Álmos könyv szerint is csak egyetlen következménye lehet: tartós mosolyszünet a kedves ügyféllel. 

Másik, immár klasszikus példa, a hűtőfolyadék érzékelő esete, amely télen szélsőséges esetben jelezhet akár -25 és +110 fokot is, mindkét érték határértéken belüli. Ha a hűtővíz mondjuk 102 Celsius fokos, a megromlott érzékelőnk viszont csak 12 fokot jelez, a vezérlőegység - mivel hideg motorról kap információt - dúsítja a keveréket, lambdaszondánk jelvezetékén most tartósan 1 Volt körüli érték jelenik meg. A helyzet ugyanaz: szondacsere, változatlan üzemállapot, az ügyfél tetszési indexe egyre közelebb a zérushoz, régi szonda szemétből kibányászása, visszaépítése, a dolgok rosszabbra fordulásának láthatóan nincs végső határa. 


Sokszor akár 8-10 különböző hibakód is található egy autó vezérlőegységében, amik akár hónapokon keresztül kerültek eltárolásra. Ilyenkor természetesen a hibatároló törlésére, és később a lekérdezés megismétlésére van szükség. És persze a legprofibb műszer sem tud mit kezdeni az elrakott vezérműszíj, a dugulófélben lévő kipufogórendszer eseteivel sem, és még sorolhatnánk. Tévedhetetlen csodaműszer tehát nincs, a rutinos szakember általában felül kell, hogy bírálja a gép által közölt információkat. A "csak rá kéne tenni a gépre, főnököm" vagy "csak egy hibakód olvasás kéne" felkérések gyakorisága is azt mutatja, hogy az autótulajdonosok jelentős részének olyan elvárása van a műszerekkel - és az autó hibafelismerő képességével - szemben, aminek azok nem feltétlenül tudnak megfelelni.

 

bentdiag.jpg 



Félreértés ne essék: tökéletesen tisztában vagyunk a műszerezettség fontosságával. Alkalmas műszerek hiányában gyakorlatilag működésképtelenek lennénk, éppen ezért a számunkra - akik szinte csak motordiagnosztikából, javításból élünk - az elérhető legkorszerűbb, legmegbízhatóbb műszerpark alkalmazása alapkövetelmény. 
Amire utalni szerettünk volna, az csupán ennyi: a JÓ műszer nélkülözhetetlen. A szaktudás méginkább. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu