Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

MŰSZERTESZT II. TEXA OBD Log

A TEXA OBD Log kilóg ugyan a sorból, messze nem rendszerteszter, jóval kevesebb annál, mégis érdemes legalább futó ismeretségbe kerülni vele. 

Korábban soha nem volt még a kezünkben ilyen apró diagnosztikai eszköz. 
Aggodalomra semmi ok: tudása szerencsére nem olyan csekély, mint a méretei... 
Erre tényleg igaz: kicsi a bors, de erős.


Jó 13-14 éve találkoztunk először egy autótechnikai felhasználásra épített, amerikai gyártmányú adatgyűjtő eszközzel. Kipróbálására nem volt mód, mindenesetre a mérete, súlya meglehetősen tekintélyesre sikeredett, emlékeink szerint viszont minden jellemzője közül mégis az ára emelkedett ki leginkább. 
(Akkoriban senki sem hitte volna el, hogy alig több mint egy évtized múlva tenyerünkben tucatnyi, hasonló rendeltetésű és tudású eszköz elfér majd. Ami még ennél is hihetetlenebb lett volna: a tucatnyi apróság együttes ára mára jóval kevesebb, mint a korábbi egyetlen méretes eszközé.) 

A folyamatos adatrögzítők (Data-loggerek) fejlődését jól példázza a tesztalanyunk. 
2010 augusztusában vásároltuk meg az olasz TEXA Spa cég OBD Log nevű kis szerkezetét. Méretre kisebb, mint egy gyufásdoboz, 23x46x28 mm, súlya mindössze 25g. 


 


Mit tud az OBD Log? 

Használható "benzines" jármű esetén EURO 2-es és frissebb, dízelmotorral szerelt járműnél EURO 4 vagy annál újabb szabvány szerinti kivitelnél. Támogat minden eddigi EOBD protokollt. 
A jármű diagnosztikai csatlakozójába csatlakoztatva hibakódokat és paramétereket gyűjt, rögzít. 
Áramfelvétele csekély, 1 mA alatt kikapcsolt gyújtásnál, legfeljebb 100 mA működő motor esetén. 
Mintavételezési idő: választható, beállítható 1 - 5 sec.-ig. 

Az adatgyűjtőt helyére illesztve gyakorlatilag tetszőleges hosszúságú (percek, napok, hónapok) szakaszt vizsgálhatunk. A tesztelés végeztével le tudjuk tölteni a kapott adatokat a számítógépünkre a készülékkel együtt kapott Texa PC SW Suite alkalmazásával. 


 

Egyszerre legfeljebb 8 paraméter megjelenítésére van lehetőség. Egy-egy paraméter alaposabb vizsgálatához célszerű egyszerre kevesebb adatsort vizsgálni. A választható paraméterek között ott van természetesen a motorfordulat vagy a járműsebesség is. Ez egy jó lehetőség pl. a taxiflottát vagy teherautókat üzemeltetőknek, utólag bármikor ellenőrizhető, hogy a vizsgált időszak bármely pillanatában a jármű mozgásban volt-e, milyen sebességgel haladt, mekkora volt a motor fordulatszáma, mennyire nyomta a vezető a gázt. De a miniatűr kém jelenteni fogja a kocsijáért (is) aggódó apának, hogy fiacskája csak a tövig nyomott gázpedált és az üveghangon forgatott motort kedveli. 

Természetesen, mi diagnosztikai felhasználásra vásároltuk, és Ezt a műszert nekünk találták ki, köszönjük, Texa!felkiáltással vettük birtokba az új szerzeményünket. Az örömünk nem tartott sokáig, merthogy egy - bennünket - nagyon zavaró hiba jelentkezett. 
Adott pillanatban (a csatolt képen) 04:01 másodpercnél az értékek többsége lenullázódott. 


 

Ez lehet egy egyszeri kommunikációs zavar is, de ami ennél megdöbbentőbb, hogy elvileg két másodperc elteltével teljesen más értékeket mérünk, például a levegő hőmérséklete 10°C fokkal (!) emelkedett. 
Teljesen nyilvánvaló, hogy ez fizikailag lehetetlen, valószínűleg másodpercek, vagy percek telhettek el a két állapot között. Az autó egyébként teljesen újszerű, és hibamentes volt, a felvetél alatt a vezetés közben semmilyen probléma nem volt érzékelhető. 

Ez a - látszólag kis - hiba gyakorlatilag alkalmatlanná tette a műszert arra a feladatra, amit neki szántunk. 
Mivel nemcsak egyetlen vizsgált autónál jelentkezett a hiba, levélben kerestük meg a forgalmazót (GarAgent AutóTeszt Hungary Kft.), akik a panaszunkat a gyártóhoz továbbították. Nem kevés idő telt el, mire a gyártó a jelzett hibát orvosolta. A készülék megvásárlói a legfrissebb szoftver-verziót neten keresztül a gyártó oldaláról letölthetik, a frissített, jelenleg is futó változat már teljesen hibamentesen működik. 

(Ez dicséretes ugyan, de egy-két kérdés mégis felmerül: az említett hibával egyáltalán hogy kerülhetett forgalomba a készülék, illetve azok a felhasználók, akik jóval előttünk vásárolták meg az OBD Log-ot, miért nem ismerték fel, vagy ha felismerték, miért nem jelezték a készülék alapvető hibáját?) 

"Minden jó, ha a vége jó", lépjünk tovább. 


 

Néhány megjegyzés a klip tartalmához. 
Amennyiben az ECU kiadja, (általában így van) a rendszer automatikusan rögzíti a vázszámot, ebben az esetben ez nem következett be. Az archív anyagok közötti visszakeresés egyszerűen, rendszám alapján történik. 
Követhető, milyen egyszerűen választhatjuk ki a lehetséges nagyszámú paraméter-megjelenítésből azt a (legfeljebb) nyolcat, amit vizsgálni szeretnénk. Tetszőleges szakaszt kiragadhatunk, azt a jobb kiértékelhetőség érdekében "zoomolhatjuk". 


 


Összességében ez egy megfizethető árú, jól használható kis műszer, feltéve, hogy nem diagnosztikai alapműszernek szánjuk. Diagnosztikai célra csak korlátozottan alkalmas, mivel a mintavételezési gyakorisága miatt még a legjobb (1 másodperces) esetben is csak a legdurvább hibák feltárására alkalmas, a "részletekben lakozó", vagy extrém rövid ideig fennálló anomáliákat nem tudja kiszűrni. 

További probléma, hogy az eszköz csak az EOBD diagnosztikai szintet támogatja, gyakorlatilag semmilyen járműspecifikus élő adat nem nyerhető ki vele. 

Ami viszont határozottan mellette szól, az az, hogy időszakos hibáknál legalább az alapvető zavarokat le tudja tárolni, és ehhez a vezető mellől megspórolható a laptopot kezelő kollega. Időt, energiát nyerhetünk, ráadásul megfizethető összegért. A Texa OBD Log gyermekbetegségeit - úgy tűnik - kinőtte, ár/érték viszonyát tekintve pedig kitűnő ajánlat, ezért a pénzért ennél többet nemigen lehet elvárni. 


Forgalmazó: GarAgent Kft, Bp. XI. Kondorosi u. 2/a, www.garagent.hu 

Gyártó: www.texa.com 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu