Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

III. esetleírás, Alfa Romeo GTV

Ezt a cikket körülbelül tíz évvel ezelőtt írtuk. Az azóta eltelt időben módszereink és eszközeink sokat fejlődtek, a cikkben leírtak sok esetben nem tükrözik a mai hibafeltárási gyakorlatainkat. 

 

Ügyfelünk erős teljesítményvesztést panaszolt csodaszép Alfa Romeo GTV 2,0 16V Twin Spark típusú gépkocsijával kapcsolatban. A motor egyébként 110 kW teljesítményű, kódja AR323.10 a motorvezérlő rendszer: Bosch Motronic M1.5.5. a gyártás éve: 2001.

 



 

Jól láthatók az egyedi leömlők. 


Első lépésként hengerteljesítmény veszteséget mértünk, de rendben találtuk. 

Az erősen korlátozott teljesítmény fő oka a hibatároló kiolvasás után körvonalazódott. 

A hibakód a gázpedál helyzet érzékelőre utalt. Ennek alapján máshol korábban, próbaképpen már kicserélték a gyanúba került alkatrészt, de a hiba változatlanul megmaradt. 
Megmaradt, mert a hiba nem közvetlenül ebben az alkatrészben keletkezett. 
Ennél a rendszernél a gázpedál helyzet érzékelő egy kettős pályájú potméter. Az egyik pályának a vezérlőegység nem adta ki a referenciatestet, így a rendszer szükségfutás üzemre állt be, maximálisan 35% gázadást lehetővé téve. 

Itt az ECU javítása elég reménytelen feladat, így a referencia testet egy kábellel kiváltottuk. A hibatároló ürítése után próbaút: a teljesítmény így már erősen közelít az elvárhatóhoz. 

Nem lenne szabad így, egy hiba megtalálása / javítása után, további vizsgálat nélkül a megrendelőnek visszaszolgáltatni a kocsit: egyáltalán nem biztos, hogy a motormenedzsment többi része kifogástalan. 

Éppen ezért ezt követően minden, számításba jöhető jeladót, érzékelőt megvizsgáltunk, a nyert 
diagramok közül néhányat bemutatnánk. 

Ügyfelünk említette, hogy tudomása van róla, hogy a légtömegmérő nem ehhez a motortípushoz illeszkedik. 
Az eredeti, Bosch gyártmányú házon a 0 281 002 309-es, tíz karakterből álló Bosch azonosító 
szám szerepel, ez pedig korrekt: ezzel szerelik eredetileg. Igen, de a ház egy dolog, 
korántsem biztos, hogy maga a LMM ehhez a házhoz van hozzárendelve. (Kalibrációs okok miatt nem lenne szabad ugyan a házban cserélgetni magát a légtömegmérőt, de mint tudjuk, ezt nemigen tartják be.) 
Meleg motornál alapjáratról hirtelen teljesen lenyomott gázpedál oszcilloszkóp ábráját lementettük. Véletlenül volt egy korábban, ugyanilyen motorról, ilyen körülmények között letárolt képünk. Úgy találtuk, hogy a két diagram karakterisztikája egymástól eltér. Ügyfelünk maga kívánta az alkatrészt beszerezni, mindenképp eredeti (OE) alkatrész pótlását javasoltuk. 

A vizsgált jeladók közül a lamba szonda oszcilloszkóp ábráját nézzük meg először. 


 

Az ábrán felül, pirossal az első, szabályzó lambda szonda fűtése látható, ez rendben is van. 
A szonda jele (alul) viszont semmit nem mozdul, ez tökéletesen csereérett. Az ECU által előfeszített 0,45 Volt jelenik meg, a zavarjeleket nem számítva egyenes vonalként. 


Egy hét után ügyfelünk meghozta a légtömegmérőt. 
Eredeti alkatrészként vásárolta, amit nem szeretnénk kommentálni. 
Mindenesetre érdekességként érdemes összehasonlítani a fotón balra látható, Bosch 
gyártmányú ház jelölését a jobb oldali, ügyfelünk által frissen vásárolt alkatrész házán találhatóval. 

 

Bal oldalon egy eredeti Bosch csomagolás, hologrammal, a jobbra lévőben érkezett az új alkatrész. 

 



Beépítés után az ismertetett módon (alapjáratról hirtelen teljes gáz) felvettük az új 
alkatrésszel készült oszcillogramot is 

 

Pirossal a korábban beépített LMM ábrája látható. Erre a képre ráültettük az új alkatrésszel kinyert diagram ábrarészletét, ez kék színű. Megfigyelhető a karakterisztika eltérése, de az is, hogy a nem ehhez a motortípushoz illeszkedő, de eredeti Bosch gyártmányú LMM érzékenyebb a légtömeg változására, mint az új társa. 

Anyagi okok miatt a lambda szonda cseréje kicsit még várat magára. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu